Przygoda wrocławskiego artysty Jerzego Różańskiego (ur. 1947 r.) z ekslibrisem trwa już czterdzieści lat. Pierwszy ekslibris jaki artysta wykonał datowany jest na 1975 rok i był to autoekslibris wykończony w linorycie. Przedstawiał akt kobiecy z książką i zapaloną świecą. Od tej pory linoryt będzie dominującą techniką tego niepospolicie skromnego rytownika.
Każdy kto ma tę wyjątkową okazję poznać Jerzego Różańskiego, pozostanie pod oszałamiającym wrażeniem człowieka o nieprzeciętnej życzliwości, serdeczności i otwartości. Będzie mógł bez końca słuchać pasjonujących opowieści zawsze uśmiechniętego gawędziarza o subtelnym poczuciu humoru, który jest obecny także w jego pracach ekslibrisowych. Artysta nie znosi przesady, rutyny, konwencjonalizmu. Widać to również w jego twórczości ekslibrisowej.
Artysta nieustannie tworzy. Jest autorem prawie tysiąca ekslibrisów. czy to dużo, czy mało – trudno powiedzieć. Każdy księgoznak wykonuje w niewielkiej liczbie odbitek. Jest przy tym zaciętym przeciwnikiem tworzenia „na akord”, beznamiętnie, aby więcej. Nigdy i z nikim nie prześcigał się, nigdy też nie rywalizował i nie zabiegał o uznanie, nagrody, popularność i tytuły. Jeśli już takowe zostały jemu przyznane zawsze były miłą niespodzianką. Jest niezwykle skromny, możnaby powiedzieć, że za skromny. Nie ukończył żadnej szkoły artystycznej, nie przywiązywał też nigdy wagi do tytułów, dyplomów i specjalizacji. Niewielu kolekcjonerów posiada też jego ekslibrisy w swoich kolekcjach. Ale absolutnie nie jest twórcą zapomnianym; po prostu artysta nie przywiązuje zbytniej wagi do rozpowszechniania swoich pięknych księgoznaków. Jerzy Różański uważa ten fakt za swój wielki atut. Tworzy bowiem z miłości do sztuki, nie zaś dla kolekcjonerów i kolekcji.

W artystycznej drodze Jerzego Różańskiego jest kilka istotnych wydarzeń. Niewątpliwie pierwszym takim wydarzeniem stał się rok 1979, kiedy artysta został przyjęty do wrocławskiej grupy grafików „RYS”. Choć wówczas w swoim dorobku nie ma wielu prac, te które tworzył rozpoczął pokazywać na wystawach krajowych i zagranicznych. W 1981 r. otrzymuje I nagrodę w międzynarodowym konkursie na ekslibris Centralnej Biblioteki w Mediolanie, a w 1987 r. I nagrodę w Luksemburgu na międzynarodowym konkursie na ekslibris heraldyczny. Od tego momentu o Jerzym Różańskim usłyszała cała Europa i otrzymał on wiele zaproszeń na międzynarodowe wystawy i konkursy. I w tym miejscu można by długo wymieniać owe miejsca wystaw i konkursów, nie czas i miejsce jednak ku temu. Nadmienię jedynie ostatnie wyróżnienie jakie artysta otrzymał – medal i Nagrodę Specjalną Dyrektora Biblioteki Śląskiej na V Międzynarodowym Przeglądzie Ekslibrisu Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera w Katowicach w 2006 r..
Artysta tworzy w wielu technikach, ale każdą technikę, którą stosuje, sam odkrywał, sam się jej uczył i sam poznawał. Jest samoukiem, który warsztat trudnych, a nierzadko nie stosowanych już dzisiaj przez młode pokolenie, technik opanował z wielką dokładnością i perfekcją. Twórczość ekslibrisowa bowiem to nie tylko jego pasja, ale także sposób na wartościowe i ciekawe przeżycie kolejnej części żywota. Dla Jerzego Różańskiego to również wyrażanie siebie, swojego alter ego. Stworzył własny, niepowtarzalny styl – wyrazisty, jakże wymowny i jakże niepospolity. Jego twórczość odznacza się wielkim talentem, ogromną pomysłowością i fantazją oraz cierpliwością. Każdy ekslibris jest bardzo starannie dopracowany w szczegółach, a litery i rysunek perfekcyjnie współgrają z sobą i uzupełniają się. Wyróżnia ją też doskonała precyzja cięcia w linoleum – ulubionym materiale artysty.
Jerzy Różański jest zafascynowany artyzmem Albrechta Dürera, ale nie spotkamy w jego księgoznakach naśladownictwa renesansowego mistrza. Trzeba podkreślić, że tworzenie sprawia Jerzemu Różańskiemu ogromną satysfakcję. Nieustannie poszukuje nowych motywów, które mógłby wykorzystać w swojej twórczości. Wykorzystanych dotychczas przez artystę tematów oczywiście jest wiele, nawet bardzo wiele, ale nie ma w jego ekslibrisach takiego motywu, który byłby obecny zawsze, niezmiennie. Autor uznałby to za koniec swojej sztuki, gdyż stałaby się ona – według niego – monotonna, nudna. Toteż mimo licznych dotychczasowych motywów, żaden nie dominuje. Są oczywiście nieznacznie powtarzające się tematy, można by rzec cykle przedstawień, ale te powstają w krótkich okresach czasu i pod chwilowym wpływem emocji, na przykład fascynacji, żalu, podziwu, tęsknoty, czy radości.

W tworzeniu ekslibrisów Jerzy Różański odnajduje sens dnia codziennego. Powiada, że jest szczęśliwy mogąc tworzyć. Z dumą podkreśla fakt, że rzemiosła uczył się absolutnie sam i sam każdą technikę odkrywał. Pozwoliło mu to czuć każdą technikę, tworzyć nie mechanicznie, a sercem i z sercem, z otwartym umysłem i emocjonalnie. Również i same ekslibrisy nie pozostają anonimowe. Artysta nie tworzy „w ciemno”, nie poznawszy wpierw właściciela. Księgoznaki bardzo jaskrawo oddają cechy, czy też zamiłowania konkretnych adresatów. Przy tym rytownik wykazuje się pomysłowością; nie stroni od powagi, ale też i humoru, odważnie eksponuje tak zalety, jak i wady właściciela, w całej względności tego pojęcia. Jeśliby więc pod tym kontem patrzeć na księgoznaki Jerzego Różańskiego, można by wyróżnić co najmniej dziesięć „działów”, takich jak autoekslibrisy, orient i mitologia, przyroda, erotyka, kobieta i jej akt, wydarzenia i historia, instytucje, in memoriam, sacrum, kolekcjonerstwo… Trzeba by też stworzyć osobną kategorię „pozostałe”, w których znalazłyby się te motywy i tematy, których nie można ująć we wcześniej wymienionych. Świadczy to niewątpliwie o bogactwie treści stosowanych przez wrocławskiego mistrza. Równie bogaty jest też świat właścicieli jego ekslibrisów: wiele znaków wykonał dla żony i pozostałej części rodziny, są także wśród właścicieli przyjaciele, wrocławscy artyści, kolekcjonerzy oraz instytucje. Osobną, niewielką, grupę stanowią ekslibrisy powstałe dla uczczenia osób zmarłych, in memoriam.

Ekslibrisy to także sam artysta. Odzwierciedlają one niezwykle złożoną jego osobowość. Są też formą zwierzenia się z jego przeżyć i przemyśleń. Jerzy Różański jest wielkim patriotą, jest związkowcem, zapalonym podróżnikiem, miłośnikiem kaligrafii i przyrody, a także człowiekiem o dużej wrażliwości oraz pozostającym pod impresją kobiecego piękna. Wszystkie te cechy można odnotować w jego ekslibrisach. I tak, patriotyzm przewija się dość często, ale szczególnie mocno zaakcentowany jest w ekslibrisach powstałych w okresie stanu wojennego i upadku komunizmu; ekslibrisy z tych okresów odzwierciedlają jego postawę, zaangażowanie w aktualne sprawy państwa, dostrzegane znaczenie wydarzeń dla historii kraju oraz wyrażają postawę patriotyczną i ludzką przeciwstawiającą się przemocy. Nie ulega wątpliwości, że Jerzy Różański jest człowiekiem bardzo wrażliwym, nie obojętny jest mu los Polaków i Polski. Nie pozostają też bez śladu (jasno artykułowane w twórczości) tak ważne wydarzenia, jak choćby sprawa Katynia, śmierć Jana Pawła II, katastrofa hali w Katowicach, kolejne rocznice „Solidarności”. Jako związkowiec, członek NSZZ „Solidarność” pozostaje wierny pierwotnym ideom związku, czemu od czasu do czasu daje wyraz w swoich pracach. Widzimy na nich symbole „Solidarności” lub też nawiązanie do nich w sposób oczywisty i niewątpliwy. Jako zapalony podróżnik i miłośnik przede wszystkim krajów oraz architektury i kultury skandynawskiej i italskiej, a także miłośnik gór i górskiej przyrody, nie omieszka także zawierać w swoich pracach elementów i motywów z tym związanych. Przykładem mogą być choćby detale takie jak kwiaty i drzewa gór Polski i Europy, zwierzęta lądowe i morskie, architektura historyczna.
Z fascynacją podróżniczą wiąże się bezpośrednio zamiłowanie artysty do kaligrafii, szczególnie celtyckiej oraz arabskiej. Dawno temu, po powrocie ze Skandynawii, gdzie twórca zetknął się bezpośrednio z pradawnymi miejscami kultu Celtów, powstały znakomite dzieła z motywami runicznymi; nie tylko znakami kultowymi Celtów, ale również same napisy w tym pradawnym alfabecie. Z kolei niektóre ekslibrisy powstałe w drugiej połowie lat 80. oraz początkowych latach 90. są efektem wyrażania pełnego podziwu rytownika dla niezwykłej pracy kaligraficznej Arabów, który zachwycając się miękkością i subtelnością arabskiego pisma, postanowił zgłębić tajniki sztuki kaligrafii arabskiej. Wtedy to powstało wiele niepospolitych i jedynych w swoim rodzaju autoekslibrisów (na których także imię i nazwisko artysty pisane po arabsku) oraz ekslibrisów głównie dla Giuseppe Mirabelli. Część z nich prezentowana jest na dzisiejszej wystawie. Zawierają one autentyczne wypisy z Koranu, fragmenty historii arabskiej oraz podpisy Sulejmana Wspaniałego.

Jerzy Różański jest także miłośnikiem piękna przyrody, co nie pozostaje bez wpływu na jego zamiłowania podróżnicze, a właściwie jest ich nieodłącznym elementem. Nasz wrocławski artysta, zawsze kiedy znajdzie się na łonie przyrody, szuka w niej motywów do ekslibrisów. Szuka ich wszędzie: w górach, w wodzie, w roślinach, zwierzętach, w stawach, rzekach i kępach traw. Motywy te są w jego pracach wszechobecne. Nie można też nie zauważyć oglądając znaki książkowe Jerzego Różańskiego kolejnego motywu, jakim jest kobieta, szczególnie jej akt, która stanowi dla niego ważną inspirację. Nie ma przy tym żadnych negatywnych skojarzeń, wyuzdania, „seksistowskiego” eksponowania kobiety; kobieta bowiem jest otaczana przez naszego twórcę szczególnym szacunkiem i podziwem, i czcią. To kult kobiecego aktu, wyraz niezwykłej estymy i piękna aktu kobiety oraz pełnego i szczerego szacunku dla kobiety, jej pracy, wartości, a także ciała.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o technikach stosowanych przez Jerzego Różańskiego. Na jego warsztat składa się zasadniczo sześć technik graficznych: linoryt (klasyczny, czarno-biały), plastikoryt, akwaforta, sucha igła, akwatinta i mezzotinta. Artysta nie uznaje technik drukowanych. Uważa, że księgoznaki wykonane takimi technikami są bez duszy, bez wyrazu i niewielki w nim jest udział autora. Artysta lubi także łączyć swoje techniki, co czyni z dużą umiejętnością.
Udział w wystawach
ROK | WYSTAWA | Ilość prac wystawionych | Miasto | Kraj |
1978 | Ludzie nauki i kultury Wrocławia. Wystawa ekslibrisu | 5 | Wrocław | Polska |
1978 | Wystawa ekslibrisu | 4 | Eberswald | Niemcy |
1978 | Ekslibris Wrocławski. | 12 | Wrocław | Polska |
1979 | Grupa „RYS” wystawa prac graficznych, Wrocław 1979 | 3 | Wrocław | Polska |
1979 | Wrocław – wystawy RYS-u – wyróżnienie | 6 | Wrocław | Polska |
1979 | Wyróżnienie | 3 | Rawicz | Polska |
1979 | Teka „RYS-u” : ekslibrisy dla bibliotek dziecięcych we Wrocławiu. Także wystawa w Bibliotece Psie Pole. | 2 | Wrocław | Polska |
1979 | Pokonkursowa Wystawa Ekslibrisów „Rawicz `79” | 10 | Rawicz | Polska |
1980 | Ekslibrisy ze zbiorów Czesława Rodziewicza | 3 | Wrocław | Polska |
1980 | Wrocław – wystawy RYS-u – wyróżnienie | 6 | Wrocław | Polska |
1980 | Wyróżnienie | 3 | Rawicz | Polska |
1980 | Ekslibris Wrocławski. | 7 | Wrocław | Polska |
1980 | Współczesny Ekslibris Polski. V Ogólnopolska Wystawa | 6 | Rzeszów | Polska |
1980 | Teka „Czesławowi Miłoszowi”. Wy. Koło Miłośników Ekslibrisu we Wrocławiu | 1 | Wrocław | Polska |
1980 | Współczesny Ekslibris Polski. V Ogólnopolska Wystawa | 2 | Rzeszów | Polska |
1981 | Miłoszowi | 2 | Rzeszów | Polska |
1981 | Exlibris Biblioteca – I nagroda (op. 120 – 122) | 3 | Mediolan | Włochy |
1981 | Ex librisy dla Ojca Świętego Jana Pawła II | 3 | Rzeszów | Polska |
1981 | Wrocław – wystawy RYS-u – wyróżnienie | 6 | Wrocław | Polska |
1981 | Wyróżnienie | 3 | Rawicz | Polska |
1981 | Pokonkursowa Wystawa Ekslibrisów „Rawicz `81” | 17 | Rawicz | Polska |
1981 | Miłoszowi. [wystawa PAX] | 1 | Rzeszów | Polska |
1982 | Wystawa zbiorowa | 3 | Oxford | Wielka Bryt. |
1982 | Wyróżnienie | 3 | Sulejówek | Polska |
1982 | „Niezależność, samorządność…” (ekslibris, PF, In memoriam … Wystawa ze zbiorów R.M. Łuczyńskiego[wystawa nielegalna, konspiracyjna; 20 prac, katalog 4-stronicowy, mps.] | 8 | Krzeszowice | Polska |
1983 | Wystawa zbiorowa | Sint Niklaas | ||
1983 | Wystawa zbiorowa | Frederikshavn | Dania | |
1983 | Wystawa zbiorowa | Vincey | ||
1983 | Wystawa zbiorowa | Warszawa | Polska | |
1983 | Współczesny Ekslibris Polski. VI Ogólnopolska Wystawa | 11 | Rzeszów | Polska |
1983 | Sacrum w polskiej sztuce współczesnej. Ze zbiorów Marka Czarnoty | 1 | Łańcut | Polska |
1984 | X Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego | 4 | Malbork | Polska |
1984 | Kwiaty w ekslibrisie. Wystawa ze zbiorów Romualda M. Łuczyńskiego | 12 | Żagań | Polska |
1984 | Kwiaty w ekslibrisie polskim. Muzeum Okręgowe Lublin | Lublin | Polska | |
1985 | „Mail Art.” – Muzeum Poczty | 4 | Sztokholm | Szwecja |
1985 | 3 | Toronto | Kanada | |
1985 | Motywy architektoniczne w ekslibrisie. Wystawa ze zbiorów Romualda M. Łuczyńskiego | 4 | Wrocław | Polska |
1985 | Kwiaty w ekslibrisie światowym z kolekcji J. T. Czosnyki | 4 | Wałbrzych | Polska |
1986 | Motywy muzyczne i teatralne w ekslibrisie . Ze zbiorów Romualda M. Łuczyńskiego | 3 | Kłodzko, Wrocław | Polska |
1986 | Ekslibrisy ludzi kultury i sztuki | 2 | Wałbrzych | Polska |
1986 | Współczesny Ekslibris Polski. VII Ogólnopolska Wystawa | 2 | Rzeszów | Polska |
1986 | Concorso Internazionale Ex Libris Lago Maggiore | 1 | Milano | Włochy |
1986 | Ekslibrisy grafików Polski północnej i zachodniej. Ze zbiorów T.J. Czosnki | 5 | Kołobrzeg | Polska |
1986 | Ekslibris polityczny. Idea – ludzie – czyny z kolekcji J. T. Czosnki z Wojcieszowa | 5 | Dzierżoniów | Polska |
1986 | Ekslibris polityczny. Idea – ludzie – czyny z kolekcji J. T. Czosnki z Wojcieszowa | 5 | Wałbrzych | Polska |
1986 | Ekslibris polityczny. Idea – ludzie – czyny z kolekcji J. T. Czosnki z Wojcieszowa | 5 | Ząbkowice Śląskie | Polska |
1986 | Akt i erotyka w ekslibrisie. Wystawa ze zbiorów Romualda M. Łuczyńskiego | Świdnica | Polska | |
1986 | Jerzy Różański: wystawa ekslibrisów. Wystawa ze zbiorów Romualda M. Łuczyńskiego | 90 | Legnica | Polska |
1987 | I nagroda za ekslibris heraldyczny (op. 383, 384, 386, 387) | 4 | Luksemburg | Luksemburg |
1988 | Orzeł na ekslibrisach. Ze zbioru Mirosława Z. Wojalskiego w 70 rocznicę odzyskania niepodległości | 5 | Łódź | Polska |
1991 | Grafika Pour Feliciter | 2 | Kraków | Polska |
1992 | Znaki książkowe Józefa Tadeusza Czosnyki | 1 | Kraków | Polska |
1993 | Ekslibris heraldyczny Luksemburga | 4 | Luksemburg | Luksemburg |
1993 | Wystawa ekslibrisów o tematyce sakralnej ofiarowanych przez Klemensa Raczaka Muzeum Archidiecezjalnemu w Poznaniu | 16 | Poznań | Polska |
1994 | International Exlibris „Goethe und Schiller im Exlibris” | 2 | Kronach | Niemcy |
1998 | Cracoviana V | 4 | Kraków | Polska |
1998 | III Krakowskie Biennale Ekslibrisu Polskiego | 5 | Kraków | Polska |
1998 | Miasto Wieliczka – zabytkowa kopalnia soli III | 1 | Kraków | Polska |
1998 | Międzynarodowa Wystawa Grafiki i Ekslibrisu „Adam Mickiewicz w 200 rocznicę urodzin” | 1 | Kalisz | Polska |
1998 | III Krakowskie Biennale Ekslibrisu Polskiego | 6 | Kraków | Polska |
1999 | Podgórze na ekslibrisach | 2 | Kraków | Polska |
2000 | Pisarze na ekslibrisach (Galeria Ekslibrisu) | 2 | Kraków | Polska |
2000 | Motywy marynistyczne na ekslibrisach | 1 | Kraków | Polska |
2000 | Kraków na ekslibrisach | 2 | Kraków | Polska |
2000 | Pisarze na ekslibrisach (Targi Książki w Krakowie) | 1 | Kraków | Polska |
2000 | VIII Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisu Muzycznego „Chopin i Jego Muzyka” | 1 | Ostrów Wielkopolski | Polska |
2000 | Ekslibrisy ludzi znanych. | 20 | Tłuszcz | Polska |
2001 | Pisarze na ekslibrisach (Ognisko Polskie YMCA) | 1 | Kraków | Polska |
2002 | Juliusz Słowacki i jego dzieło na ekslibrisach (Ognisko Polskie YMCA) | 4 | Kraków | Polska |
2002 | V Krakowskie Biennale Ekslibrisu Polskiego | 4 | Kraków | Polska |
2002 | Juliusz Słowacki i jego dzieło na ekslibrisach (Galeria) | 4 | Kraków | Polska |
2003 | Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie – w 185 lecie | 1 | Kraków | Polska |
2003 | Grafika Okolicznościowa Pour Feliciter | Kraków | Polska | |
2003 | Miasto Wieliczka – zabytkowa kopalnia soli V | 2 | Kraków | Polska |
2003 | U progu Trzeciego Millenium – ekslibris sakralny | 16 | Kraków | Polska |
2003 | Juliusz Słowacki i jego dzieło na ekslibrisach – II | 4 | Kraków | Polska |
2003 | V Międzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris Gliwice 2003 | 1 | Gliwice | Polska |
2004 | Grafika i druczki świąteczno-noworoczne ze zbiorów Mieczysława Bielenia | 1 | Warszawa | Polska |
2004 | Ekslibrisy Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza | 2 | Kraków | Polska |
2004 | Ekslibrisy dla Jana Pawła II | 1 | Kraków | Polska |
2004 | Cracoviana VII | 4 | Kraków | Polska |
2004 | Ekslibrisy Zygmunta Koniecznego i Piwnicy Pod Baranami | 2 | Kraków | Polska |
2004 | 960 lat Opactwa OO Benedyktynów w Tyńcu | 5 | Kraków | Polska |
2004 | Ekslibrisy Czesława Miłosza | 2 | Kraków | Polska |
2005 | Atrybuty filmu na ekslibrisach | 1 | Kraków | Polska |
2005 | Ekslibrisy Czesława Miłosza | 2 | Chrzanów | Polska |
2006 | Jerzy Różański i jego ekslibrisy. Wystawa indywidualna | 350 | Kraków | Polska |
2006 | Ex libris. Gubernia Saules ziedu nuo 1665 | 3 | Siauliai | Litwa |
2006 | Śladami Jana Pawła II | 1 | Kraków | Polska |
2006 | Goście 15 – lecia | 352 | Kraków | Polska |
2006 | Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris Centrum Paderewskiego in memoriam Anny Knapik | 3 | Tarnów – Kąśna Dolna | Polska |
2007 | Jerzy Różański i jego ekslibrisy. Wystawa indywidualna | 105 | Środa Śląska | Polska |
2007 | Cracovia urbs celeberrima na ekslibrisach | 4 | Kraków | Polska |
2007 | V Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera – Dyplom Nagrody Specjalnej Dyrektora Biblioteki Śląskiej | 2 | Katowice | Polska |
2007 | Motywy roślinne na ekslibrisach | 3 | Kraków | Polska |
2007 | Motywy lotnicze na ekslibrisach | 6 | Kraków | Polska |
2007 | Wielcy Polacy na ekslibrisach | 13 | Kraków | Polska |
2007 | Ekslibris I LO we Wrocławiu. Jubileusz 100-lecia budynku | 3 | Wrocław | Polska |
2007 | I Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisu na Zaproszenie Fu Xian Zhai 2007 | 4 | Pekin | Chiny |
2007 | VII Międzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris Gliwice 2007 | 1 | Gliwice | Polska |
2007 | Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris poświęcony Wincentemu Polowi | 2 | Gdańsk Sobieszowo | Polska |
2007 | XV Tarptautinė Vilniaus Ekslibrisų Biennalė – Dyplom | 5 | Wilno | Litwa |
2007 | Tarptautinis Ekslibrisų Konkursas – Tauragė – 500 Wyróżnienie | 2 | Taurage | Łotwa |
2007 | International Exlibris Invitation Exhibition of Fu Xian Zhai – Wyróżnienie | 4 | Szanghaj | Chiny |
2008 | III Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu i Małej Formy Graficznej im. Henryka Grajka | 2 | Boguszów-Gorce | Polska |
2008 | Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris „Gdańskie Lwy” | 2 | Gdańsk | Polska |
2008 | Polskie miasta i zabytki na liście światowego dziedzictwa UNESCO | 2 | Kraków | Polska |
2008 | Signum libri decorum. Wrocław i wrocławianie we współczesnym i dawnym exlibrisie. | 4 | Wrocław | Polska |
2008 | 2nd International Exlibrisu Triennale of Lefaks | 2 | Lefaks | Grecja |
2008 | Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisów Kościuszkowskich – I miejsce | 5 | Wrocław | Polska |
2008 | Góry w ekslibrisie | 2 | Mediolan | Włochy |
2008 | Kolarstwo w ekslibrisie | 2 | Lomnago | Włochy |
2008 | Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisów | 4 | Belgia | |
2008 | II Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisów zorganizowana przez Fu Xian Ziai Exlibris Museum w Szanghaju | 4 | Szanghaj | Chiny |
2008 | Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisów | 3 | Siauliai | Litwa |
2008 | Latarnie morskie | 2 | Serbia | |
2009 | Wystawa indywidualna | Warszawa | Polska | |
2009 | Wystawa indywidualna | Kraków | Polska | |
2009 | VII Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera | 3 | Katowice | Polska |
2009 | XIII Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu | 1 | Ostrów Wlkp. | Polska |
2009 | III Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisów zorganizowana przez Fu Xian Ziai Exlibris Museum w Szanghaju | 2 | Szanghaj | Chiny |
2009 | Międzynarodowy Festiwal „Chopin w brawach jesieni” | 9 | Antonin | Polska |
2009 | I Międzynarodowy Konkurs Towarzystwa Ekslibrisowego w Vojvodinie – wyróżnienie | 2 | Nowy Sad | Vojvodina (Pn Serbia) |
◊
Wykaz ekslibrisów zobacz tutaj